شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ |۱۳ محرم ۱۴۴۶ | Jul 20, 2024
سرلک

کارشناس دینی گفت: یکی از کارهایی که امام حسین(ع) انجام داد تا ما را از همه بن بست‌های دنیا نجات دهد این بود که شش ماهه خود را به میدان آورد و کاری کرد که انسان بتواند راه صد ساله را یک شبه طی نماید، لذا در خیمه‌های سیدالشهدا(ع) سلوک و سالک ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک شامگاه جمعه در مراسم دهه دوم محرم با اشاره به مسئولیت انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین، اظهار داشت: موضوع بحث محوری‌ترین مسئله‌ای است که باید آن را برای خود جا بیاندازیم و رویکرد ما باید درباره چیستی مسئولیت انسان بودن باشد.

وی افزود: پس از این دریافت، مسئولیت‌های انسان بر اساس مسئولیت نسبت به خود آغاز می‌شود و انسان می‌فهمد خلیفه خدا بودن چه میزان بار سنگینی است و بیشتر مردم نیز از این مسئولیت خود غافل هستند.

حجت الاسلام سرلک، با بیان اینکه افرادی که تاکنون در این دنیا آمده‌اند بیشتر آنها این مسئله را برای خود حل نکرده‌اند، گفت: انسان موجودی کمیاب است و انسان به معنای انسان در شرایط واقعی خود مدنظر است.

وی اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود به تعداد همه انسان‌ها راه رسیدن به خدا وجود دارد، معنای دیگر آن این است که به تعداد همه انسان‌ها راه دور شدن از خدا نیز وجود دارد و هم چنان که به تعداد نفس‌های ما راه به سوی خدا است و هر فردی در هر شرایطی می‌تواند به سمت خدا برود، اما معنای آن این نیست که همه به سمت خدا می‌روند.

این کارشناس دینی با تأکید بر اعجاز قرآنی مراحل خلقت انسان، تصریح کرد: انسان واقعی در واقعیت وجودی خود به تعبیر قرآن کریم مراحل تکمیل آن در ۱۴۰۰ سال پیش ذکر شده و خداوند در قرآن کریم از ایجاد نطفه و قرار گرفتن در رحم تا دمیده شدن روح در جسم را بیان فرموده است.

وی خاطرنشان کرد: لذا برخی اعجاب کرده‌اند که چگونه ۱۴۰۰ سال پیش، از این مراحل به طور دقیق خبر داده شده، در حالی که این یک خبر و اکنون یک حقیقت علمی است.

حجت الاسلام سرلک، با اشاره به آیات قرآن کریم در خصوص دمیده شدن روح در جسم، عنوان کرد: در تعبیری از انشاء و خلقتی دیگر صحبت می‌شود، یعنی آن روحی که عظمت وجودی آن اقیانوسی بی‌کران است در فنجان جسم انسان دمیده می‌شود و آن‌گاه می‌فرماید "فتارک الله احسن الخالقین" و این امتزاج جسم و روح را تحسین می‌کند.

وی ابراز کرد: انسانی که در اوج ضعف است تمام وجود آن جز با بیکرانگی به آرامش نمی‌رسد و اگر تمام عالم را جمع کنند و به آن بدهند، انسان با همه عالم سیر نمی‌شود و اگر این بخش از وجود خود را دنبال کند، ثروت و قدرت اولویت انسان می‌شود و آرزوهای بی‌معنا پیدا می‌کند.

این کارشناس دینی اظهار کرد: یکی از کارهایی که امام حسین(ع) انجام داد تا ما را از همه بن بست‌های دنیا نجات دهد، این بود که شش ماهه خود را به میدان آورد و کاری کرد که انسان بتواند راه صد ساله را یک شبه طی نماید، لذا در خیمه‌های سیدالشهدا(ع) سلوک و سالک ساخته می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha